Woher stammt das Videomaterial?
Teaching-learning-research laboratories as places of in-depth learning: The Mainz model of cooperative teacher training
Within the framework of the joint federal and state "The Johannes Gutenberg University with its project "Teaching-learning-research laboratories as places of in-depth learning: the Mainz model of cooperative teacher education" was also positively assessed in the second funding phase and recommended for further funding.
Since January 2016, the first funding phase has seen the establishment of teaching-learning-research laboratories in the subjects English, History and Physics. In addition to an intensive theory-practice connection, these laboratories focus on the development and testing of cognitively activating tasks. Through close coordination of the participating disciplines, didactics and educational science, a sustainable improvement in teacher training at the University of Mainz has already been initiated. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
In the second funding phase, the project will be systematically expanded on several levels and in the breadth of the fields of action: Three further subject didactics will be included in the project, namely music, the Romansh languages and the Catholic religion, in such a way that they each form a subject tandem with an already represented subject (English/Romansh languages, history/Catholic religion, physics/music). This tandem formation ensures a practical transfer of experience and competence between the subjects. Furthermore, the cooperation is extended to the second and third phase of teacher training.
You can get a first impression of the conception of the LLF in this film:Im Rahmen des Projektes konnten zahlreiche Kooperationen im universitären Bereich, etwa unter Einbezug verschiedenster Fachdisziplinen, aber auch im außeruniversitären Bereich aufgebaut und verstetigt werden. So finden inhaltliche und strukturelle
Zusammenarbeiten im Zuge der Ausgestaltung der Lehrveranstaltungen im Bachelor und Master statt. Konkret betrifft dies das Seminar UBRI–Unterricht beobachten, rekonstruieren und initiieren
und die zweisemestrig angelegte Veranstaltung Forschungswerkstatt I und II im Master, in denen die Fachdidaktiken und die Bildungswissenschaften Inhalte gemeinsam gestalten und die Studierenden bei der Planung und Analyse von
Unterricht gemeinsam betreuen und unterstützen.
Besonders die Veranstaltungen im Masterstudiengang leben von einer engen und stringenten Zusammenarbeit mit den kooperierenden Schulen und Lehrkräften.
Für dieses besondere Engagement bedanken wir uns herzlich und nennen im Folgenden die bisherigen Kooperationspartner:innen!
Bei Interesse an einer Kooperation können Sie sich jederzeit gerne an uns wenden: E-Mail
Kooperierende Schulen:
- Sebastian-Münster-Gymnasium Ingelheim
- Weingartenschule Kriftel
- IGS Gerhard Ertl Sprendlingen
- IGS Kurt Schumacher Ingelheim
- Helene-Lange-Schule Wiesbaden
- Gymnasium Nackenheim
- Gymnasium Nieder-Olm
- Gymnasium Weierhof Bolanden
- Rabanus-Maurus Gymnasium Mainz
- Gymnasium Theresianum Mainz
- Gymnasium zu St. Katharinen Oppenheim
Kooperierende Studienseminare:
Staatliches Studienseminar Staatliches Studienseminar
für das Lehramt an Gymnasien Bad Kreuznach für das Lehramt an Gymnasien Mainz
Kreuzstraße 31+33 Rheinstraße 105-107
55543 Bad Kreuznach 55116 Mainz
Tel.: +49 671 89-510 41 Tel.: +49 6131 968124
Fax: +49 671 89-510 42 Fax: +49 6131 686029
Homepage Homepage
E-Mail E-Mail